Поради педагогам
1. Подбати про інформаційну гігієну
Інтернет дає нам дуже багато інформації, але чи завжди вона
правдива? Така пекуча тема як коронавірус очікувано стала причиною появи сотень
фейків, які активно розлетілися фейсбуком. На жаль, багато хто їм вірить,
як результат – люди панікують. А до чого призводить паніка? До пустих
полиць у магазині, сварок із рідними та колегами, зайвих нервувань та
депресій.
То ж що робити? Довіряти лише перевіреним джерелам, а ще краще – науковим. Не розповсюджуйте неперевірену інформацію, адже може виявитися, що ви підтримуєте фейки. А це не просто погано, це ще й шкодить вашій репутації як педагога! І ще неодмінно дозуйте інформацію. Не варто цілодобово сидіти у фейсбуці та перечитувати геть усі новини. Офіційної статистики чи коментарів від уповноважених осіб цілком достатньо. До речі, розібратися з новинами та зрозуміти, де ж фейк, а де правда, цілком реально. Передивіться виступ Альони Романюк на нашій інтернет-конференції «Безпека в інтернеті», ви знайдете багато цікавинок:
2. Працювати
Мабуть, ви чули від знайомих та друзів, що вони вже втомилися
від карантину та просто не знають куди себе подіти? І це тільки другий тиждень!
Справді, карантин аж ніяк не відпустка, і якщо людина зараз вимушено не працює,
то така реакція є цілком нормальною. Тож радіймо дистанційному навчанню! Так,
той факт, що вчитель має організувати дистанційну взаємодію з учнями та
колегами, навчитися працювати з новими інтернет-ресурсами та займатися
самоосвітою є величезним позитивом! Педагоги зайняті, а отже їм ніколи
сумувати, піддаватися паніці та впадати у депресію.
3. Проводити
час із родиною
Звісно, їхати до родичів у сусіднє місто не варто. Але ж ми все одно лишаємося зі своєю родиною і з дітьми. Звісно, коли працюєш дистанційно, необхідно організувати час таким чином, щоб встигнути і поспілкуватися, і зробити все, що запланував. Утім, педагогам не звикати до таких ситуацій, чи не так? А ті люди, які щоденно справляються із цілим класом, точно впораються і зі своїми дітьми! Можна, наприклад, створити перелік справ, які має зробити дитина, дібрати кілька цікавих ігор тощо. А вже ввечері вся родина зможе поспілкуватися.
4. Почати стежити за
своїм здоров'ям
Наприклад, правильно харчуватися. Виключте з раціону шкідливі
продукти, наприклад, солодке, ковбаси та соуси. Вживайте більше овочів та
фруктів, не нехтуйте вітамінними комплексами. Так, вони не врятують від
коронавірусу (хоча і такі «новини» траплялися), але однозначно покращать
самопочуття та настрій. А коли вчитель у доброму гуморі, то й учні засвоюють
знання краще!
А ще почніть займатися спортом. Просто вдома. Навіть звичайна зарядка покращить настрій, а якщо знайти на ютубі відео зі вправами від професійних тренерів – взагалі чудово! Зрештою, зумбою можна займатися і у квартирі. А от недостатня активність під час карантину здатна погіршити наше самопочуття: як фізичне, так і психологічне, а це призведе до зниження імунітету.
5. Медитувати або концентруватися на чомусь приємному Негативу зараз не просто багато, а надзвичайно багато. Тож варто відгороджуватися від нього самому та вчити учнів, особливо це стосується одинадцятикласників, які і так переживали через ЗНО, а теперь ще переживають через ЗНО під час карантину. А вчителі переймаються тим, як у таких умовах встигнути підготувати учнів до зовнішнього незалежного оцінювання. Тож заспокйтеся!
Просто сядьте зручно, заплющіть очі та уявіть щось приємне. Те,
що подобається особисто вам. Квіти, струмок, аромат парфумів, ліс, улюблене
місце на природі тощо. Дозвольте собі відчути насолоду від споглядання
улюблених речей, глибоко вдихніть та з посмішкою йдіть далі!
ЩОДО ВСТАНОВЛЕННЯ ДОВІРИ МІЖ ПІДЛІТКОМ
І ПЕДАГОГОМ В КРИЗОВИЙ ДЛЯ НИХ ЧАС
1. Уважно вислуховуйте підлітка. Прагніть до того, щоб
підліток зрозумів, що він вам не байдужий і ви готові зрозуміти і прийняти
його. Не перебивайте. Не показуйте свого страху. Відносьтесь до нього
серйозно, з повагою.
2. Запропонуйте свою підтримку та допомогу. Постарайтесь переконати, що даний стан (проблеми) тимчасові і швидко пройдуть. Проявіть співчуття і покажіть, що ви поділяєте і розумієте його почуття.
3. Поцікавтесь, що найбільше в даний час турбує підлітка.
4. Впевнено опікуйтесь підлітком. Саме це допоможе йому у власні сили
5. Використовуйте слова, речення, які сприятимуть встановленню контакту: розумію, звичайно, відчуваю, хочу допомогти.
6. В розмові з підлітком дайте зрозуміти йому, що він необхідний іншим і унікальний як особистість. Кожна людина, незалежно від віку, хоче мати позитивну оцінку своєї діяльності.
7. Недооцінка гірша, ніж переоцінка. Надихайте підлітка на високу самооцінку. Вмійте слухати, довіряти і викликати довіру в нього.
8. Звертайтесь за допомогою, консультацією до спеціаліста, якщо щось насторожило вас у поведінці підлітка.
РЕКОМЕНДАЦІЇ ПЕДАГОГАМ
ЩОДО РОБОТИ
З УЧНЯМИ, ЯКІ
ВІДНОСЯТЬСЯ ДО ГРУПИ РИЗИКУ
1. Необхідно дати відчути дитині, що вона належить до групи не відторгнута і займає важливе місце в колективі. Однак не можна примушувати її жити в "кучі” і обов’язково бути на очах. Кожен має потребу в тому, щоб побути наодинці з самим собою, тим більше дитина.
2. Заохочуйте дитину в тому, щоб вона дозволяла собі приємно проводити час, яка потребує взаємодію з людьми.
3. Виставляйте малюнки дитини, поробки, твори, одним словом, все те, що може зацікавити оточуючих. Це буде підвищувати впевненість дитини в собі, почуття самостійності. Хваліть її частіше. Допоможіть їй розпізнати та виразити приховані почуття, використавши для цього такі надійні канали, як малювання, роботу по дереву, ліплення, шиття ляльок, читання вголос розповідей, музику. Частіше запитуйте що вона відчула в тій чи іншій ситуації...
4. Дізнайтесь, з ким дитина хотіла б працювати в групі і хто з дітей має на неї найбільший вплив. Розробіть план дій для дитини його бажаним партнером.
5. Записуйте на аркуші паперу або реєструйте подумки скільки разів на день ви звертались до дитини і скільки разів ви висловили позитивні репліки і коментарі в її адресу. Перевіряйте цей "список” в кінці дня. Це буде нагадувати вам про ваше добре починання і про успіхи вашої дитини.
Як говорити з дітьми про короно вірус ?
1. Тримайте під контролем власні емоції
Перш
ніж говорити з дитиною про небезпечне захворювання, переконайтеся, що
контролюєте власну тривогу та страх. Адже діти часто віддзеркалюють емоції
батьків.
Діти
беруть приклад зі своїх батьків, стосовно того як реагувати на незрозумілій їм
ситуації. Діти одразу зрозуміють спокійні ви чи стурбовані, й будуть
поводитися аналогічно.
Якщо
дитина відчує стурбованість батьків, то гіперболізує небезпеку в своїй
уяві.
2. Станьте ініціатором розмови
Не
потрібно боятися піднімати цю тему, якщо дитина сама ще не запитувала. Ви
можете стати для неї надійним джерелом інформації. Цій розмові не варто
приділяти якоїсь надмірної уваги, можна просто підняти тему під час звичайної
бесіди за обіднім столом. Хочете ви цього чи ні, але ваша дитина,
ймовірно, вже чула про коронавірус по новинах або від однолітків.
3. Запитайте, що вони вже знають про коронавірус
Відкриті
запитання допоможуть оцінити знання ваших дітей, а також їх емоційний
стан. Заохочуйте дитину висловлювати свої почуття. Проаналізувавши
сприйняття дитини, можна визначити, яким чином далі будувати розмову. Крім
того, буде можливість підкоригувати дитячі знання, щоб сформувати реалістичне
уявлення про ситуацію.
4. Спілкуйтеся з дитиною правильно
Інформувати
дитину потрібно зрозумілою мовою, відповідно до її віку. Тільки тоді вона
зможе зрозуміти проблему та перестати тривожитися. Батьки повинні
підходити до розмови зі своїми дітьми про коронавіруси по-різному, зважаючи на
вік та рівень розвитку. Гарне практичне правило – використовувати тількиті
слова, які ваша дитина вже розуміє.
5. Продемонструйте свою підтримку
Говоріть
про проблему стільки, скільки дитині необхідно, щоб відчути себе у безпеці.
Вона повинна розуміти, що у будь-який час може прийти до вас із запитаннями, а
обов'язок батьків – її захищати. Реагуйте на потреби дитини, підтримуйте та
проявляйте свою турботу.
6. Будьте чесними зі своїми дітьми
Коли
ваші діти приходять із запитаннями, відповідайте чесно, щоб уникнути плутанини
чи непорозумінь. Чесність та прозорість є найважливішими. Тривога
процвітає, коли щось приховується. Якщо у вас немає відповіді, зверніться
до джерела, яке, на вашу думку, надає корисну та правдиву інформацію. Не
варто використовувати категоричні фрази, типу "ми всі
налякані" або "ми тут нічого не можемо зробити".
Правила поведінки в ситуації
конфлікту
Вирішуй проблему в теперішньому часі, не згадуючи про минулі образи і конфлікти.
-
Будь відкритим у спілкуванні, доброзичливим, прагни до створення клімату
взаємної довіри.
-
Спробуй поставити себе на місце опонента.
-
Не говори образливих слів, не вживай
негативних епітетів.
-
Висловлюй і аргументуй свої наміри і плани у випадку незадоволення вимог (! Але
ні в якому разі не погрожуй!).
-
Будь готовим подолати самолюбство, амбіції, визнати власну неправоту в тих чи
інших питаннях і позиціях
В
конфлікті завжди винуваті обидві сторони.
На примирення йде той, хто
моральніший, мудріший, сильніший духом
Рекомендації для зняття психологічного напруження, зниження тривожності
Є
багато маленьких хитрощів, які допоможуть людині впоратися з емоційним
перевантаженням:
1.Порахуйте до 10 та лише потім
повертайтеся до травматичної ситуації.
2.Простежте за своїм диханням. Повільно
вдихайте й на деякий час затримайте дихання. Вдихайте поступово,через ніс.
Прислухайтеся до своїх відчуттів.
3.Наберіть води та повільно випийте воду,
сконцентруйтеся на своїх відчуттях води.
4.Знайдіть якийсь невеличкий предмет і
уважно розгляньте його не менше чотирьох хвилин, ознайомлюючись з кольором,
формою, структурою так ретельно, щоб можна було уявити предмет із заплющеними
очима.
5. Погляньте на
небо, розгляньте все що ви бачите на ньому.
6. Змочіть
обличчя холодною водою.
7. Вийдіть з того
приміщення, де вас знайшов стрес.
ПІДГОТОВКА УЧНІВ ДО
ДПА ТА ЗНО: ШЛЯХИ УСПІШНОЇ РЕАЛІЗАЦІЇ
Роль учителя в підготовці учнів
Для успішної підготовки учнів до
зовнішнього незалежного оцінювання вчителю рекомендується підібрати комплект
навчальних засобів: навчальні програми з предмета, «Інформаційні матеріали»
підготовлені Українським центром оцінювання якості освіти, шкільні підручники,
довідники, збірники тестових завдань та інші посібники. Користуватись варто тільки тими підручниками,
посібниками та збірниками, що рекомендовані МОН України та УЦОЯО.
Готувати учнів до ЗНО рекомендуємо вчителю на
різних етапах навчання:
– під час вивчення нового матеріалу;
– під час перевірки знань (тестові завдання
різної форми для поетапного контролю, тематичні та підсумкові тестові
завдання);
– для закріплення нового матеріалу
(індивідуальні й групові тестові вправи);
– як домашнє завдання (тестові завдання для
самоконтролю). Рекомендуємо учням виконувати тестові завдання із предметних
збірників «Інформаційні матеріали» УЦОЯО, які навчають працювати динамічно,
дотримуючись визначених часових параметрів, дають можливість практикуватися на
бланках відповідей.
Для підготовки до ЗНО варто використовувати
позаурочний час (групові та індивідуальні консультації).
Методичні рекомендації учителям щодо
використання тестових технологій у процесі вивчення історії
Використання тестових технологій здійснюється
в три етапи:
- теоретична й практична
підготовка вчителя та учнів до проведення тестування;
- організація тестування;
- аналіз і корекція результатів.
На першому етапі вчитель
здійснює відбір або самостійно розробляє тестові завдання. Головними вимогами
до них є відповідність меті навчання, високий ступінь валідності,
багатоваріантність, побудова неправильних відповідей на основі типових помилок.
Типологія тестів ураховує особливості їхніх змісту та структури.
Другий етап включає в себе пояснення процедури,
режиму, правил виконання тестових завдань, умов оформлення робіт,
демонстрування алгоритмів виконання завдання, виконання тренувальних завдань.
Важливим для вчителя є дотримання головної вимоги просування школярів в
освоєнні тестових технологій – від простих завдань до складніших. Освоєння
кожної нової форми тестових завдань слід починати з детального ознайомлення з
інструкцією щодо їх виконання.
На третьому етапі здійснюється
виявлення типових та індивідуальних помилок, що їх припустилися учні. Аналіз
результатів проводиться в довільній, найбільш зручній і звичній для вчителя й
школярів формі.
Учителеві варто пам’ятати, що на виконання
завдань з вибором однієї правильної відповіді треба відводити орієнтовно одну
хвилину, а кількох правильних відповідей або встановлення відповіді – півтори
хвилини. Важливо привчати учнів виконувати завдання не лише правильно, але й
швидко, щоб максимально наблизити їх до умов, у яких випускники працюватимуть
під час зовнішнього оцінювання. На цьому етапі учителеві слід навчати учнів
алгоритмів виконання тестових завдань різних форм, аналізувати результати
тестування, виявляти типові помилки й визначати шляхи їх усунення. Доцільно
давати учневі конкретні інструкції, як виправити виявлені помилки.
Проектуючи тест, треба враховувати, що
запропоновані завдання мають бути різноманітними за змістом і формою, що дасть
змогу уникнути монотонності та забезпечити постійну й стійку мотивацію учнів до
роботи. Не варто обмежуватися тільки завданнями закритої форми, доцільно пропонувати
учням також і відкриті завдання, у яких вони самостійно мають записати повну
відповідь на запитання.
Учитель повинен пам’ятати, що основу завдання
треба формулювати переважно у формі стверджувального речення, воно має бути
максимально коротким, точним і однозначним, а варіанти відповідей доступними
для розуміння школярами.
Комментариев нет:
Отправить комментарий